Harrastaminen ja vuorovaikutus siirtyvät yhä enemmän ja enemmän digitaaliseksi

Raahen Porvari- ja Kauppakoulun joukkue valmistautumassa CS:GO-kilpapeliturnaukseen.

E-urheilu on voimakkaasti kasvava ala, jonne yhä useampi nuori suuntautuu. Nappasimme haastatteluun Raahen uuden Raahe esports Academya luotsaavan, aikuiskoulutusjohtaja Anssi Tossavaisen Raahen Porvari- ja Kauppakoulusta haastatteluun.

 

Mitä on e-urheilu?

Esports, suomalaisittain elektroninen urheilu eli e-urheilu, tarkoittaa videopelien pelaamista kilpailullisesti. E-urheilu on nopeasti liiketoiminnallisesti kasvava toimiala, jonka sisuksista löytyy kilpapelisarjoja, kilpapelijoukkueita, kilpapelejä, tapahtumatuotantoa, striimaamista verkkoon, juontamista, valmentamista, lasten ja nuorten ohjaamista ja kouluttamista. Lisäksi tässä uudessa liiketoimintaympäristössä löytyy myös myyntiä ja markkinointia, sekä asiakaspalvelua ja yrittäjyyttä.

”E-urheilu on joissain päin maailmaa jo suositumpaa kuin perinteinen urheilu, mikä tietyin osin näkyy jo esimerkiksi Etelä-Koreassa,” – hoksauttaa Anssi.

E-urheilu on synnyttänyt myös fanikulttuurin. Huippupelaajien markkina-arvo on yritysten kannalta siis merkittävä, josta yritykset voivat maksaa jopa tuhansiin euroihin nousevia palkkioita.

Maailma on muuttunut ja me sen mukana. Harrastaminen digitalisoituu, esimerkkinä musiikki ja sen striimaaminen. Maailma, jossa elämme, ei ole joko digitaalinen tai kasvotusten tapahtuva, vaan sekä että. On tärkeää kannustaa ihmisiä molempiin ja hyväksyä, että molemmat ovat tärkeitä ihmisille.

Yksi mielenkiintoinen esimerkki on Helsingistä löytyvä Oodi-kirjasto, johon on investoitu paljon. Tämän hienon arkkitehtuurisen kokonaisuuden sisältä löytyy perinteisten kirjateosten lisäksi kokonainen kerros tiloja digitaalista harrastamista tukemaan. Löytyy esimerkiksi videon editointitilat, äänistudioita, podcastien toteutusmahdollisuudet, joita mm opiskelijat voivat hyödyntää.

Tässä hetkessä on tärkeää kehittää digitaalisia palveluja niin, että ne palvelevat tulevaisuudessa eniten nuoria sekä ikäihmisiä, koska he tarvitsevat niitä eniten.

Raahen lukion ja Raahen Porvari- ja Kauppakoulun kilpapelaajia ja henkilökuntaa Raahe Gaming Lab -pelitilassa, jossa on 11 kilpatason konetta.

 

Millainen on e-urheilun koulutusohjelma?

Koska toimiala on voimakkaasti kasvava, syntyy myös alalle koulutusta. Yksi näistä on Raahessa pian aloittava Raahe esports Academy, joka syntyi e-urheilun, lukion, ict-alan ja liiketoiminnan koulutuksen kanssa yhteistyössä. Koulutuksessa voidaan auttaa nuoria pelaamaan kilpaa, suorittamaan samalla tutkinnon toiselle asteelle halutessaan myös kaksoistutkintona. Voidaan auttaa nuoria työllistymään tälle kasvavalle ja kehittyvälle elektronisen urheilun toimialalle.

E-urheilu on toimialana laaja, joten se näkyy myös koulutuksen monipuolisuudessa. Koulutusohjelmassa koulutetaan ammattimaiseen kilpapelaamiseen, mutta myös infraan liittyviä asioita, kuten nopeiden verkkoyhteyksien hoitamista lan-tapahtumiin eli lähiverkkotapahtumiin, joissa striimaus tapahtuu yleisölle ison näytön kautta. Opetetaan pelien juontamista, joukkueiden valmennusta, miten järjestetään pelitapahtumia sekä kuinka niitä myydään ja markkinoidaan. Näitä asioita opetetaan ict-alan lähtökohdista, huomioiden myös liiketoiminnalliset mahdollisuudet.

Huipulle tähtäävän kilpapelaajan pitää lajiosaamisen lisäksi pitää kunnossa itsensä niin fyysisesti, psyykkisesti kuin sosiaalisestikin. Kaikkiin näihin valmennetaan Raahe esports Academyssä.

 

Miten e-urheilukisa eroaa esimerkiksi perinteisestä jalkapallo-ottelusta?

Perinteisessä jalkapallo-ottelussa ihmiset tulevat ostamillaan lipuillaan katsomoon. Ostavat makkaraa, nurmikko on leikattu siistiksi. Busseista laskeutuu 2 joukkuetta juontajineen areenalle. On stereot ja ehkä iso näyttö, joka toistaa ääntä ja yksityiskohtaa yleisölle.

E-urheilukisassa katsominen tapahtuu joko kotisohvalta tai paikan päällä katsomosta vaikka makkaraa popsien. Pelaajien ympärillä on kameroita, joilla striimataan kisaa livenä esim Twitchin kautta katsottavaksi livenä kansainvälisesti. Nettiyhteydeltä tämä vaatii nopeutta, toimintavarmuutta sekä mahdollisimman pientä viivettä.

 

Kenelle e-urheilu sopii ja mitä se vaatii?

Lähes jokainen nuori pelaa tällä hetkellä tavalla tai toisella. Se on uusi normaali. Joku pelaa nopeatempoisia FPS-pelejä (First Person Shooter), joku taas rauhallisempia RPG-pelejä eli erilaisia roolipelejä. Jotkut taas tykkäävät klassikoista, kuten pasianssista tai miinaharavasta. Pelialustoissa on myös varaa valita, tietokoneesta konsoleihin ja älypuhelimiin.

E-urheilu on enimmäkseen suunnattu nuorille sekä nuorille aikuisille, joiden reaktionopeus on suurempi. Mutta löytyy meillä Suomessa myös senioreista koostuva Grey Gunners-joukkue.

Jotta e-urheilua voidaan pelata huipputasolla kilpaa, tarvitaan riittävän tehokkaat tietokoneet, hyvä näppäimistö, hiiri, laadukas näyttö riittävillä hertseillä varustettuna. Nettiyhteydeltä vaaditaan nopeutta ja vakautta, myös lyhyttä viivettä. Se on välttämättömyys. Koska paraskaan pelaaja ei pärjää pelissä, jossa nettiyhteydellä on pitkä viive.

Pelaamisen maailma on kansainvälinen, jossa oppii kielitaitoa, oppii ymmärtämään kulttuurieroja ja erilaisuutta. Pelit vaativat ongelmanratkaisukykyä sekä tiimityötaitoja. Pelaaminen vaatii myös pitkäjänteisyyttä, suunnitelmallisuutta ja harjoittelua. Palkkioksi saa sosiaalisia kontakteja ja ystäviä eri puolilta maailmaa.

 

Mikä on viestisi e-urheilijan urasta haaveilevan nuoren vanhemmille?

”Digitaalisuus ja perinteinen maailma kehittyvät molemmat, ja molempia on hyvä arvostaa ja tukea samanaikaisesti. Nyt niiden välinen painoarvo muuttuu, ja siinä voi nähdä mahdollisuuksia. Pelaaminen on ensisijaisesti tänä päivänä positiivinen asia, jonka avulla pystyy oppimaan paljon ja joka ratkaisee monta ongelmaa.

Pelaaminen on yksi uusi tapa oppia. Kuten esim Minecraft, jonka sisälle on rakennettu monia luonnontieteisiin, ohjelmointiin tai muihin oppiaineisiin liittyviä sisältöjä. Pelin sisälle on rakennettu myös kerhotoimintoja, jonka sisällä pystyy oppimaan uusia taitoja. Pelaaminen opettaa myös sosiaalisia taitoja sekä rohkaisee tätä kautta arkaakin nuorta löytämään ystäviä. Pelaaminen on parhaimmillaan erinomainen harrastus, osalle jopa ammatti.

Pelaaminen on nuorelle tärkeä asia ja siitä kannattaa olla kiinnostunut. Keskustelkaa sukupolvien välisistä eroista ja sopikaa yhdessä säännöt. Vaatikaa molemmilta osapuolilta johdonmukaisuutta ja sääntöjen noudattamista. Vaikka pelit tai pelaaminen tuntuisivat etäisiltä, niin silti nuori arvostaa sitä, että vanhempaa kiinnostaa hänen tekemisensä. Pelaaminen on nuorille henkilökohtainen ja tärkeä asia.” – kiteyttää Anssi.